Designer-PM's zijn de 'next unicorns'

Designer-PM hybrids zijn de ‘next unicorns’

Als digital projectmanager én designer heb ik met veel specialisten gewerkt in kleine en grote teams. En hoewel er natuurlijk een groot voordeel zit aan het inzetten van specialisten (die 1 ding heel goed kunnen), is er veel te zeggen voor het compacter maken van je team met hulp van ‘hybride’ creatieven. Het zijn de ‘next unicorns’ volgens sommige vakidioten. Als Designer-PM vertel ik graag over mijn ervaring.

Wie zijn die hybride creatieven?

Het is de digital designer die ook online marketing technisch de weg weet, of de social media manager die business strategie aan het team en de klant weet te verkopen. Of, in mijn geval: de designer die ook het team managet. Hybrids zijn goed in meerdere vakgebieden en bieden in het overzien van die overlap voordelen ten opzichte van specialisten.

“The increased cross-pollination of design disciplines will unlock new innovation.”

Marissa Louie, UX Design Director (Expedia, Apple, Yahoo)

Specialisten vs. Generalisten

Om succesvol te worden in het vak voelde ik me jarenlang verplicht om te kiezen voor één specifieke discipline. Dat deed iedereen nu eenmaal in de bureauwereld. Je bent óf interaction designer of social media manager, strateeg of projectmanager. Ik vond het allemaal interessant en zocht naar de perfecte match. Ik switchte vaak van rol en verveelde me snel na een paar maanden.

Het was pas recent dat ik realiseerde dat het een voordeel kan zijn om te switchen en dus meerdere disciplines te beoefenen. We leven namelijk in een periode die digitaal best complex is. Hoe meer we specialiseren en 1 ding doen, hoe minder we zien van de gebieden daarbuiten. Zowel specialisten als generalisten (en alles ertussenin) zijn nodig in deze wereld.

10 voordelen van Designer-PM’s

De volgende tien punten maken enkele voordelen duidelijk die ik heb ervaren als “Designer-PM”:

  1. Gesprekspartner. “Goeie vraag. Dat ga ik even checken met het team”. Dit zal je vaak horen van projectmanagers. Designer-PM’s daarentegen kunnen vaker direct antwoord geven en vanuit expertise spreken.
  2. Briefing 2.0. Ze kunnen prototypes maken om hun ideeën snel te communiceren met anderen.
  3. Innovatie. Zoals Emilie Wapnick zegt in haar TED talk en boek over multipotentialisten: door de combinatie van verschillende werkvelden komen ze met vernieuwende ideeën.
  4. Snel en flexibel. Even een spelfoutje corrigeren in de mailing van komende dinsdag is 5 seconden werk en doet een Designer-PM gewoon zelf.
  5. Korte lijnen. Zet ze in je team met hun dubbelrol en houd het team klein en de lijnen kort.
  6. Details. Ze herinneren klanten en het team aan cross mediale afhankelijkheden.
  7. Ze kijken vooruit. Bijvoorbeeld naar wat developers nodig kunnen hebben later in het proces. Denk aan empty states, error messages, share images.
  8. Stakeholders managen. Ze weten wie ze nodig hebben in welke fase. Verwachtingen worden goed gemanaged in heel het proces.
  9. Het grote plaatje zien. Designer-PM’s zien hoe hun werk past in het grote plaatje.
  10. Business savvy. Designer-PM’s zijn nieuwsgierig naar het verdienmodel van een bedrijf en andere belangrijke drivers die het succes van het product bepalen.

“The line between product designers and product managers will continue to blur as more Designer-PM hybrids uncover new value for both users and organizations.”

Abstract.com “Product Design in 2020

Conclusie

Wat mij betreft leert iedere digital projectmanager hands-on design & marketing skills, en wordt iedere designer organisatorisch sterker & business savvy. Creatieve teams profiteren van die flexibiliteit en skills.

Voor iedereen die tegen zijn / haar natuur in een specialist probeert te zijn: omarm je hybride persoonlijkheid en leer er je voordeel uit te halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *